Forum Ortografia Strona Główna Ortografia

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Ortografia na wesoło

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Ortografia Strona Główna -> Off-topic
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
AdamKonopik




Dołączył: 15 Kwi 2016
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 14:02, 15 Kwi 2016    Temat postu: Ortografia na wesoło

Nauka ortografii to często trudna i żmudna praca, szczególnie jeśli chodzi o uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysortografia,dysleksja). Nawet dla osób nie przejawiających powyższych dysfunkcji rozwojowych, niejednokrotnie zapamiętanie pisowni trudniejszych ortogramów stanowi spory problem.
W swojej kilkuletniej pracy z uczniami dyslektycznymi wypracowałam kilka sposobów, które - na podstawie moich obserwacji - ułatwiają im przyswajanie pisowni wyrazów, szczególnie w sytuacji, gdy nie można jej uzasadnić żadną ortograficzną regułą. Większość metod opiera się na wykorzystaniu zasad związanych ze specyfiką działania ludzkiego umysłu oraz elementów technik pamięciowych, opartych w szczególności na tworzenia skojarzeń. Oto kilka sprawdzonych sposobów , które wykorzystuję w swojej pracy .

1. Skojarzenia ortograficzne.

Powyższa metoda opiera się na wykorzystaniu swego rodzaju obrazów mentalnych tworzonych w umyśle ucznia. Powstające w ten sposób wizualizacje , uruchamiają prawą półkulę i w ten sposób ułatwiają zapamiętywanie pisowni słów, absorbując dodatkowe zmysły oraz wyobraźnię. W początkowej fazie wprowadzania tej metody nauczyciel sam powinien podać uczniowi kilka konkretnych przykładów tworzenia skojarzeń ortograficznych, a następnie zachęcać go do samodzielnego wymyślania tego typu asocjacji.

Przykłady :

* „But” - piszemy przez „u” otwarte, bo ma on otwór na nogę (na podobnej zasadzie – tzn. ze względu na otwór - można zapamiętać np. słowa „guzik”, „rurka”, „kubek”, „butelka”).
* „Król” - piszemy przez „ó” zamknięte, bo insygnia władzy królewskiej to okrągłe jabłko i proste berło, tak jak kółko i kreska w głosce „ó”.
* „Ogórek” – piszemy przez okrągłe „ó” zamknięte, bo możemy go pokroić na okrągłe plasterki, a ogonek przypomina kreskę nad „ó”.
* ”Hełm” – piszemy przez samo „h” (a więc głoskę złożoną z jednej litery), bo na głowę zakładamy jeden hełm.
* „Hulajnoga ” – piszemy także przez samo „h” (jedna litera), bo jest to pojazd jednośladowy.

2. Tematyczne rodzinki wyrazów.

Zapamiętanie pisowni całych zestawów wyrazowych można sobie ułatwić wykorzystując metodę łączenia ich w grupy tematyczne.

Przykłady :

a) Wyrazy z głoską „h” można połączyć w następujące grupy :

- „h” hałasujące (np. hałas, harmider, huk, helikopter, huragan)
- „h” huśtające się” (np. huśtawka, hamak, wahadło)
- „h” historyczno – bohaterskie” (bohater, heros, hetman, hrabia, husarz, hołd, husaria, Herkules)
- „h” hultajskie (hultaj, hołota, alkoholik, hulanka, heca)

b) Nazwy ubrań zawierające głoski „ó” lub „u” .
- Wszystkie nazwy części ubrań piszemy przez „u” (np. kurtka, buty, futro, pulower, kaptur, fartuch, koszula, kożuch, bluzka) za wyjątkiem słowa „spódnica” pisanego przez „ó”.

c) Wyrazy związane z tuszą człowieka
Całą grupę wyrazów związanych z tuszą człowieka piszemy przez „u” : gruby, chudy, szczupły, tłusty, schudnąć, zeszczupleć.

d) Nazwy ubrań zawierające głoski „ó” lub „u” .
Wszystkie nazwy warzyw piszemy przez „u” ( buraki, cebula, pietruszka, kapusta) za wyjątkiem słowa „ogórek”.

3. Zapamiętywanie słów na zasadzie przeciwieństwa.

Pisownię niektórych wyrazów można też zapamiętać łącząc je w pary na zasadzie przeciwieństw lub różnych znaczeń , tworząc przy tym odpowiednie skojarzenia.

Przykłady :

* „Chciwy – hojny”
„Hojny” oddał jedną literkę (głoskę „c”), a „chciwy” ją zabrał

* „Morze – plaża”
„Morze” - miejsce wypełnione wodą ( a więc jest tu mokro) piszemy odwrotnie niż „plaża” - miejsce suche. Wyraz „morze” łatwo zapamiętać, bo tłumaczy go zasada wymienności (rz → r ). Z kolei dla dodatkowego ułatwienia zapamiętania wyrazu „plaża”, kropkę nad głoską „ż” można skojarzyć z ziarenkami piasku.

* Chart (pies) – hart (np. ducha)
Słowo „chart” odnosi się do rasy psa mającego dwie pary łap (tak jak dwie litery w głosce „ch”). Z kolei słowo „hart” odnosi się np. do ducha, a ducha - inaczej duszę - człowiek ma tylko jedną (tak jak jedna litera w głosce „h”).

O ile zaprezentowane powyższe metody służą do zapamiętywania pojedynczych słów lub grup wyrazów, to dzięki wykorzystywaniu odpowiednich technik pamięciowych można ułatwić uczniom również zapamiętywanie całych zasad ortograficznych.

Przykład : sposób na zapamiętanie spółgłosek po których piszemy „rz”.

- Spółgłoski : b, d, p, g zapamiętujemy w ten sposób, iż prosimy ucznia, aby narysował cztery małe kółka (brzuszki liter), a następnie dorysował do nich kreski z wszystkich możliwych stron tj. do góry po prawej i lewej stronie ( ® otrzymujemy spółgłoski „b” i „d”) oraz na dole po prawej i lewej stronie ( ® otrzymujemy spółgłoski „p” i „g”

- Pozostałe 5 spółgłosek tj. k, w, j, ch, t zapamiętujemy metodą twórczego zdania (odmiana metody akronimu), układając zdanie w którym kolejne słowa rozpoczynają się od tych spółgłosek, np. :

Krowa Wojtka jadła chrupiącą trawę.

Jest wskazane, aby zdanie było ułożone przez samego ucznia z zaznaczeniem, iż im bardziej będzie ono śmieszne , dziwne czy zaskakujące, tym łatwiej zostanie zapamiętanie.

Mam nadzieję, iż zaprezentowane przeze mnie sposoby zapamiętywania pisowni różnych ortogramów ułatwią zmagania z naszą polską ortografią nie tylko uczniom , ale i pracującym z nimi nauczycielom. Być może staną się również inspiracją do wymyślania własnych metod.
Życzę powodzenia !


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Ortografia Strona Główna -> Off-topic Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin